Tuen maksaminen
HUOM Alla olevat ohjeet koskevat vielä käynnissä olevia ohjelmakauden 2014-2020 Siirtymäkauden 2021-2022 hankkeita. Nyt käynnistymässä olevan rahoituskauden ohjeet päivitetään myöhemmin.
Yleishyödyllisten hanketukien maksuhakemukset
Maksuhakemuksia voi tehdä useamman hankkeen aikana. Maksuhakemukset toimitetaan sähköisesti Hyrrän kautta. Muistathan rakennushankkeissa, että viimeiseen maksuhakemukseen on jäätävä kuitenkin vähintään 20 % (30 %, jos hankkeen toteuttaja on saanut ennakkoa) kustannuksista. Maksuhakemukseen tarvitset liitteeksi seuraavat dokumentit:
• pääkirjan ote
• menotositteet (laskut), joista on käytävä ilmi, mitä ne sisältävät ja miten liittyvät hankkeeseen, tarvittaessa laskuun voi kirjoittaa itse selvennyksen
• maksutosite jokaisen laskun osalta (esimerkiksi verkkopankista tulostettava maksukuitti tai tiliote)
• matkakuluista on aina tehtävä erillinen matkalasku, matkakorvausten perustana käytetään valtion matkustussääntöä
• mikäli hakemus sisältää käytettyjä koneita tai laitteita, selvitys niistä lomakkeella 2324L
• yli 2.000 euron hankintojen osalta on osoitettava paikallinen tavanomainen hintataso (esim. yksi tarjous) ja yli 10.000 euron hankintojen osalta esitettävä kolme tarjousta tai tarjouspyyntöä, mikäli tarjouksia ei kaikilta saatu
• viimeisen maksuhakemuksen yhteydessä on toimitettava seurantatiedot –lomake
• rakennushankkeen osalta tarvitaan ensimmäisen maksuhakemuksen yhteydessä kopio palovakuutuksesta ja viimeisen maksuhakemuksen yhteydessä kopio loppukatselmuspöytäkirjasta
• mikäli hankkeen rahoitus sisältää vastikkeetonta työtä, on siitä esitettävä tuntikirjanpito omalla lomakkeellaan
• viimeisen maksuhakemuksen yhteydessä on toimitettava hankkeen loppuraportti